Η Ελλάδα είναι και πάλι το νούμερο ένα, τουλάχιστον στους Ωκεανούς. Οι Πλοιοκτήτες της έχουν κατακτήσει πάλι τον τίτλο ως του πιο σημαντικού ναυτιλιακού έθνους του κόσμου. Αυτό όμως δεν βοηθά τους Έλληνες ναυτικούς. Δυο στους τρεις είναι άνεργοι.
«Αξίζουν συγχαρητήρια», είπε σε μια πρόσφατη ανάλυση της η Clarkson Research, μια υπηρεσία πληροφοριών του Ηνωμένου Βασιλείου για τη ναυτιλιακή βιομηχανία. «Στην πατρίδα όμως η θέση είναι δύσκολη, αλλά μετά από 3.000 χρόνια, η ελληνική ναυτιλία εξακολουθεί να γνωρίζει πώς να κερδίσει το παιχνίδι.»
Ο λόγος για την κολακεία: «Του κορυφαίου ναυτικού έθνους». Από την άποψη της ολικής χωρητικότητας (GT), ένα μέτρο του όγκου φορτίου, ελληνικού στόλου, σύμφωνα με τις εκτιμήσεις από της Clarkson από τις αρχές του 2014 και πάλι τα περίπου 5000 πλοία των Ελλήνων εφοπλιστών κάνουν ανάλογα το 15 τοις εκατό του παγκόσμιου εμπορικού στόλου και εκτιμώνται στα 164 εκατομμύρια GT. Επομένως, η Ελλάδα ξαναπήρε το προβάδισμα, η οποία για χρόνια είχαν χαθεί από την Ιαπωνία. Η Γερμανία έρχεται με σχεδόν 100 GT είναι σήμερα στην τέταρτη θέση.
Ο Έλληνας Πρωθυπουργός Αντώνης Σαμαράς προσχώρησε σε ζητωκραυγές: «Ο Έλληνας εφοπλιστής έχει κερδίσει τη μάχη στους ωκεανούς», είπε στη Διάσκεψη του Posidonia Maritime μπροστά σε κάποιους από τους πλουσιότερους και πιο ισχυρούς ανθρώπους στον κόσμο. "Είμαστε υπερήφανοι για αυτούς, και την ανασυγκρότηση της χώρας μας θα ξεκινήσει από τη θάλασσα."
Ωστόσο, 40 χιλιόμετρα νοτιοδυτικά από τη διάσκεψη, στα γραφεία της Πανελλήνιας Ένωσης Εμπορικής Ναυτιλίας, η ατμόσφαιρα ήταν πολύ λιγότερο αισιόδοξη. Ο αρχηγός της Ένωσης Αντώνης Νταλακογιώργος λέει: «Η κορυφαία κατάταξη ελληνικών πλοίων φωτίζει μόνο την αντίφαση, ότι είμαστε η χώρα με το μεγαλύτερο εμπορικό στόλο και ταυτόχρονα έχουμε ποσοστό ανεργίας 70 τοις εκατό.»
Αποχαιρετισμός στην Ελληνική Σημαία
Παρά τις καλές τρέχουσες συναλλαγές σύμφωνα με τις συνδικαλιστικές οργανώσεις, σήμερα περισσότεροι από 10.000 από τους 14.000 Έλληνες ναυτικούς είναι χωρίς δουλειά. Ο κλάδος έχει συρρικνωθεί: Στους καλούς καιρούς, στις αρχές της δεκαετίας του ογδόντα, απασχολούνταν περισσότεροι από 100.000 άνθρωποι.
Η αντίφαση αυτή εξηγείται εύκολα. Οι Έλληνας εφοπλιστές εγγραφούν τα πλοία τους όλο και περισσότερο σε χώρες με χαμηλότερους φόρους και με χαμηλό κόστος εργασίας. Σύμφωνα με μια μελέτη από του ΙΟΒΕ, το 2010 μόνο το 28 τοις εκατό του φορτίου μεταφέρθηκαν σε πλοία που ανήκαν σε έλληνες εφοπλιστές, που είναι κάτω από την ελληνική σημαία. Στη δεκαετία του 1990 υπήρχε ακόμα το 83 τοις εκατό.
Σχετικά με τα πλοία που αλλάζουν σημαία συνήθως τα πληρώματα τους προέρχονται από χώρες με χαμηλούς μισθούς. Και ακόμα και τα πλοία υπό ελληνική σημαία έχουν μόνο περιορισμένη υποχρέωση να απασχολούν τους Έλληνες ναυτικούς: Στα μεγαλύτερα δεξαμενόπλοια πρέπει να είναι κατ 'ευθείαν Έλληνες μόνο τέσσερις από τους 25 ναυτικούς.
Οι Έλληνες είναι απλά πάρα πολύ ακριβοί, λέει ένας γνώστης, ο οποίος ζήτησε ανωνυμία. Ο βασικός μισθός ενός Έλληνα ναυτικού με τα μισθολογικά κόστη εργασίας στα 1600 ευρώ, ξένα πληρώματα όμως μπορεί να βρεθούνε, και με 1000 ευρώ. Ωστόσο, η διαφορά φαίνεται μάλλον ασήμαντη μπροστά στα δισεκατομμύρια δολάρια, τα οποία δαπανούν σήμερα οι εφοπλιστές για νέες εξαγορές. «Οι Έλληνες πλοιοκτήτες παραγγέλνουν κάθε δύο μέρες και ένα νέο πλοίο», δήλωσε ο πρωθυπουργός Σαμαράς στο συνέδριο Posidonia.
Οι ιδιοκτήτες υπερασπίζονται τα προνόμιά τους
Αντικρούουν όμως οι εφοπλιστές τη συμβολή τους στην τοπική οικονομία. Ο κλάδος της ναυτιλίας υπολογίζεται προ φόρων ετησίως με κέρδη 18 δισ. ευρώ, που ισοδυναμεί με επτά τοις εκατό της ελληνικής οικονομικής παραγωγής. Αν προσθέσουμε τους προμηθευτές, εξακολουθούν να εξασφαλίζουν περίπου 190.000 θέσεις εργασίας.
Ακόμα αν και τους περισσότερους Έλληνες τους κάνει περήφανους η θαλάσσια παράδοση της χώρας και η κληρονομιά του θρυλικού εφοπλιστή Αριστοτέλη Ωνάση, ζητούν τώρα τέλος στα δικαιώματα, που κατοχυρώνονται στο Σύνταγμα για δεκαετίες, φορολογικές απαλλαγές και άλλα προνόμια που προστατεύουν τη δεύτερη πιο σημαντική βιομηχανία της χώρας μετά τον τουρισμό.
Μια κίνηση από την ελληνική κυβέρνηση για τη φορολόγηση των ναυτιλιακών εταιρειών βρήκε αντίσταση από το λόμπι της ναυτιλίας από την αποδεδειγμένη απειλή τους, ότι θα μπορούσαν να εγκαταλείψουν τη χώρα συνολικά. Τέλος, οι πολιτικές και οι ναυτιλιακές εταιρείες που συμφωνήθηκε το περασμένο έτος σε εθελοντικό "φόρο αλληλεγγύης" για τρία χρόνια. Αν και αυτό θα πρέπει να καταβληθεί μέχρι τον Φεβρουάριο του 2014, σύμφωνα με μια έκθεση στην εφημερίδα "Η Εφημερίδα των Συντακτών" δεν έχει λάβει μέχρι στιγμής ούτε ένα ευρώ το δημόσιο ταμείο.
Παραγγελίες δισεκατομμυρίων κατά την έναρξη της χρονιάς
Ακόμη και αν τα χρήματα έρχονται ακόμα: Με περίπου 400 εκατομμύρια ευρώ, ο φόρος είναι πολύ μικρός σε σύγκριση με το τεράστιο έλλειμμα της χώρας και που υποχρεώνει τους Έλληνες να πληρώνουν ετησίως σε φόρους πάνω από 21 δισ. ευρώ.
Και μια παραδοσιακή βιομηχανία στην Ελλάδα έχει να κερδίσει λίγο από τη νέα ναυτιλιακή άνθηση. Παρά το γεγονός ότι οι εφοπλιστές έχουν παραγγείλει το 2014 πλοία αξίας περίπου 5 δισ. Ευρώ κατά το πρώτο τρίμηνο και μόνο. Οι περισσότεροι από αυτούς δεν τα κατασκευάζουν σε ελληνικά ναυπηγεία αλλά στην Άπω Ανατολή.
«Αξίζουν συγχαρητήρια», είπε σε μια πρόσφατη ανάλυση της η Clarkson Research, μια υπηρεσία πληροφοριών του Ηνωμένου Βασιλείου για τη ναυτιλιακή βιομηχανία. «Στην πατρίδα όμως η θέση είναι δύσκολη, αλλά μετά από 3.000 χρόνια, η ελληνική ναυτιλία εξακολουθεί να γνωρίζει πώς να κερδίσει το παιχνίδι.»
Ο λόγος για την κολακεία: «Του κορυφαίου ναυτικού έθνους». Από την άποψη της ολικής χωρητικότητας (GT), ένα μέτρο του όγκου φορτίου, ελληνικού στόλου, σύμφωνα με τις εκτιμήσεις από της Clarkson από τις αρχές του 2014 και πάλι τα περίπου 5000 πλοία των Ελλήνων εφοπλιστών κάνουν ανάλογα το 15 τοις εκατό του παγκόσμιου εμπορικού στόλου και εκτιμώνται στα 164 εκατομμύρια GT. Επομένως, η Ελλάδα ξαναπήρε το προβάδισμα, η οποία για χρόνια είχαν χαθεί από την Ιαπωνία. Η Γερμανία έρχεται με σχεδόν 100 GT είναι σήμερα στην τέταρτη θέση.
Ο Έλληνας Πρωθυπουργός Αντώνης Σαμαράς προσχώρησε σε ζητωκραυγές: «Ο Έλληνας εφοπλιστής έχει κερδίσει τη μάχη στους ωκεανούς», είπε στη Διάσκεψη του Posidonia Maritime μπροστά σε κάποιους από τους πλουσιότερους και πιο ισχυρούς ανθρώπους στον κόσμο. "Είμαστε υπερήφανοι για αυτούς, και την ανασυγκρότηση της χώρας μας θα ξεκινήσει από τη θάλασσα."
Ωστόσο, 40 χιλιόμετρα νοτιοδυτικά από τη διάσκεψη, στα γραφεία της Πανελλήνιας Ένωσης Εμπορικής Ναυτιλίας, η ατμόσφαιρα ήταν πολύ λιγότερο αισιόδοξη. Ο αρχηγός της Ένωσης Αντώνης Νταλακογιώργος λέει: «Η κορυφαία κατάταξη ελληνικών πλοίων φωτίζει μόνο την αντίφαση, ότι είμαστε η χώρα με το μεγαλύτερο εμπορικό στόλο και ταυτόχρονα έχουμε ποσοστό ανεργίας 70 τοις εκατό.»
Αποχαιρετισμός στην Ελληνική Σημαία
Παρά τις καλές τρέχουσες συναλλαγές σύμφωνα με τις συνδικαλιστικές οργανώσεις, σήμερα περισσότεροι από 10.000 από τους 14.000 Έλληνες ναυτικούς είναι χωρίς δουλειά. Ο κλάδος έχει συρρικνωθεί: Στους καλούς καιρούς, στις αρχές της δεκαετίας του ογδόντα, απασχολούνταν περισσότεροι από 100.000 άνθρωποι.
Η αντίφαση αυτή εξηγείται εύκολα. Οι Έλληνας εφοπλιστές εγγραφούν τα πλοία τους όλο και περισσότερο σε χώρες με χαμηλότερους φόρους και με χαμηλό κόστος εργασίας. Σύμφωνα με μια μελέτη από του ΙΟΒΕ, το 2010 μόνο το 28 τοις εκατό του φορτίου μεταφέρθηκαν σε πλοία που ανήκαν σε έλληνες εφοπλιστές, που είναι κάτω από την ελληνική σημαία. Στη δεκαετία του 1990 υπήρχε ακόμα το 83 τοις εκατό.
Σχετικά με τα πλοία που αλλάζουν σημαία συνήθως τα πληρώματα τους προέρχονται από χώρες με χαμηλούς μισθούς. Και ακόμα και τα πλοία υπό ελληνική σημαία έχουν μόνο περιορισμένη υποχρέωση να απασχολούν τους Έλληνες ναυτικούς: Στα μεγαλύτερα δεξαμενόπλοια πρέπει να είναι κατ 'ευθείαν Έλληνες μόνο τέσσερις από τους 25 ναυτικούς.
Οι Έλληνες είναι απλά πάρα πολύ ακριβοί, λέει ένας γνώστης, ο οποίος ζήτησε ανωνυμία. Ο βασικός μισθός ενός Έλληνα ναυτικού με τα μισθολογικά κόστη εργασίας στα 1600 ευρώ, ξένα πληρώματα όμως μπορεί να βρεθούνε, και με 1000 ευρώ. Ωστόσο, η διαφορά φαίνεται μάλλον ασήμαντη μπροστά στα δισεκατομμύρια δολάρια, τα οποία δαπανούν σήμερα οι εφοπλιστές για νέες εξαγορές. «Οι Έλληνες πλοιοκτήτες παραγγέλνουν κάθε δύο μέρες και ένα νέο πλοίο», δήλωσε ο πρωθυπουργός Σαμαράς στο συνέδριο Posidonia.
Οι ιδιοκτήτες υπερασπίζονται τα προνόμιά τους
Αντικρούουν όμως οι εφοπλιστές τη συμβολή τους στην τοπική οικονομία. Ο κλάδος της ναυτιλίας υπολογίζεται προ φόρων ετησίως με κέρδη 18 δισ. ευρώ, που ισοδυναμεί με επτά τοις εκατό της ελληνικής οικονομικής παραγωγής. Αν προσθέσουμε τους προμηθευτές, εξακολουθούν να εξασφαλίζουν περίπου 190.000 θέσεις εργασίας.
Ακόμα αν και τους περισσότερους Έλληνες τους κάνει περήφανους η θαλάσσια παράδοση της χώρας και η κληρονομιά του θρυλικού εφοπλιστή Αριστοτέλη Ωνάση, ζητούν τώρα τέλος στα δικαιώματα, που κατοχυρώνονται στο Σύνταγμα για δεκαετίες, φορολογικές απαλλαγές και άλλα προνόμια που προστατεύουν τη δεύτερη πιο σημαντική βιομηχανία της χώρας μετά τον τουρισμό.
Μια κίνηση από την ελληνική κυβέρνηση για τη φορολόγηση των ναυτιλιακών εταιρειών βρήκε αντίσταση από το λόμπι της ναυτιλίας από την αποδεδειγμένη απειλή τους, ότι θα μπορούσαν να εγκαταλείψουν τη χώρα συνολικά. Τέλος, οι πολιτικές και οι ναυτιλιακές εταιρείες που συμφωνήθηκε το περασμένο έτος σε εθελοντικό "φόρο αλληλεγγύης" για τρία χρόνια. Αν και αυτό θα πρέπει να καταβληθεί μέχρι τον Φεβρουάριο του 2014, σύμφωνα με μια έκθεση στην εφημερίδα "Η Εφημερίδα των Συντακτών" δεν έχει λάβει μέχρι στιγμής ούτε ένα ευρώ το δημόσιο ταμείο.
Παραγγελίες δισεκατομμυρίων κατά την έναρξη της χρονιάς
Ακόμη και αν τα χρήματα έρχονται ακόμα: Με περίπου 400 εκατομμύρια ευρώ, ο φόρος είναι πολύ μικρός σε σύγκριση με το τεράστιο έλλειμμα της χώρας και που υποχρεώνει τους Έλληνες να πληρώνουν ετησίως σε φόρους πάνω από 21 δισ. ευρώ.
Και μια παραδοσιακή βιομηχανία στην Ελλάδα έχει να κερδίσει λίγο από τη νέα ναυτιλιακή άνθηση. Παρά το γεγονός ότι οι εφοπλιστές έχουν παραγγείλει το 2014 πλοία αξίας περίπου 5 δισ. Ευρώ κατά το πρώτο τρίμηνο και μόνο. Οι περισσότεροι από αυτούς δεν τα κατασκευάζουν σε ελληνικά ναυπηγεία αλλά στην Άπω Ανατολή.
0 σχόλια: