Η κυβέρνηση του Τσίπρα υπόσχεται να επιβαρύνει φορολογικά τους πάμπλουτους εφοπλιστές. Αλλά
τους περισσότερους δεν μπορεί να τους πιάσει φορολογικά.
Για πολλά χρόνια, ένας τραπεζίτης από το Αμβούργο ταξιδεύει τακτικά στο Λονδίνο: Επισκέπτεται Έλληνες εφοπλιστές, τους πελάτες του. Αισθάνονται στη βρετανική μητρόπολη πολύ καλά. Το βιοτικό επίπεδο είναι υψηλό, τα περιουσιακά τους στοιχεία μπορούν να τα πολλαπλασιάσουν εύκολα, χάρη στο φιλική φορολογική νομοθεσία. Από την προσωπική ανησυχία εν όψει της κρίσης στην πατρίδα τους δεν παρατήρησε τίποτα στις συνομιλίες του, λέει ο σαρανταπεντάρης. Βαθιά στη μνήμη του τα λόγια ενός πολύ πλούσιου Έλληνα. Όταν ρωτήθηκε γιατί επέλεξε το ΣΥΡΙΖΑ είπε : "Ήταν το μόνο κόμμα που δεν ήθελε να αυξήσει τους φόρους περιουσίας."
"Πλούσιος Έλληνας εφοπλιστής", είναι σε αυτή τη χώρα ήδη ένας τυποποιημένος όρος στο πολιτικό τοκ-σόου. Η πολιτική βούληση της κυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ λείπει, αφού εκατομμύρια και δισεκατομμύρια δεν έχουν ήδη συλλέξει και τα προβλήματα του χρέους στην Ελλάδα δεν έχουν επιλυθεί. Όσο δελεαστική είναι η σκέψη, τόσο παραμένει μη ρεαλιστική. Στις επικείμενες διαπραγματεύσεις με τη δέσμευση προς τους πιστωτές του πρωθυπουργού Αλέξη Τσίπρα να φορολογήσει τους πλοιοκτήτες, δεν θα έχει σχεδόν κανένα αποτέλεσμα, εάν εφαρμοστεί ποτέ.
Πλούσιοι είναι αναμφισβήτητα πολλοί Έλληνες πλοιοκτήτες. Ο εμπορικός στόλος τους είναι ο μεγαλύτερος στον κόσμο, με περισσότερα από 3.300 πλοία και χωρητικότητα 250.000.000 τόνους, σύμφωνα με την Ένωση Εφοπλιστών VDR. Η Ιαπωνία, η Γερμανία και η Κίνα ακολουθούν σε παρακάτω θέσεις. Και υπάρχουν και έξω από το ναυτιλιακό κόσμο, κάποιοι Έλληνες με μεγάλη περιουσία. Η ελβετική τράπεζα UBS την τελευταία χρονιά στη "Έκθεση τους για τον μεγάλο πλούτο" αναφέρει έντεκα Έλληνες δισεκατομμυριούχους και 565 Έλληνες, που διαθέτουν περισσότερα από 30 εκατομμύρια δολάρια.
Οι περισσότερες επιχειρήσεις γίνονται στο εξωτερικό
Το πρόβλημα: Η περιουσία είναι σε μεγάλο βαθμό στο εξωτερικό, και όχι ακριβώς μετά την κλιμάκωση της κρίσης κατά τους τελευταίους μήνες. Οι σούπερ πλούσιοι ζουν στο Λονδίνο, όπως στο Μόντε Κάρλο, επίσης, η Κύπρος ανήκει και πάλι στους αγαπημένους προορισμούς. Τα χρήματά τους είναι συνδεδεμένα σε κέντρα logistics στη Βουλγαρία ή πλοία από τη Γερμανία, που έχουν αγοράσει από τις γερμανικές τράπεζες με ευνοϊκότερες τιμές. Επίσης, στην στεγαστική αγορά τους συναντά κάποιος και στη Γερμανία. "Οι τιμές στο Βερολίνο ή στο Μόναχο δεν είναι τόσο υπερβολικές όπως το Λονδίνο ή το Παρίσι, υπάρχουν σίγουρα σπίτια ή διαμερίσματα που αγοράστηκαν ως επένδυση", λέει ένας Έλληνας τραπεζίτης που έχει κάνει καριέρα στο εξωτερικό.
Τα ακίνητα των πλούσιων Ελλήνων αντιπροσωπεύει για το κράτος μια σημαντική πρόκληση. Τα περισσότερα φορολογικά συστήματα υπολογίζουν τον τόπο κατοικίας ή τα εγχώρια περιουσιακά στοιχεία και όχι βάσει του διαβατηρίου που κατέχει κάποιος. "Η προσπάθεια να φορολογήσει τα περιουσιακά στοιχεία των Ελλήνων που ζουν στο εξωτερικό, νομίζω ότι είναι ένα καθαρό σόου," λέει ο Steffen Λάμπερτ, Καθηγητής Διεθνούς Φορολογικού Δικαίου στο Πανεπιστήμιο του Osnabrück. Η συντριπτική πλειοψηφία ζει, όχι μόνο στο εξωτερικό, αλλά εκεί κάνει τις δουλειές της. "Ένας φόρος που βασίζεται στην εθνικότητα, πολύ δύσκολο να εφαρμοστεί," δήλωσε ο Λάμπερτ.
Για τους εφοπλιστές πρόσθεσε: Ακόμα και αν όλοι ζούσαν στην Ελλάδα, θα πλήρωναν σχεδόν πολύ λίγους φόρους. Όπως και σε άλλες χώρες, κυρίως στη Γερμανία, δίνουν απλώς συμβολικά εφάπαξ φόρο στις φορολογικές αρχές, το λεγόμενο φόρο χωρητικότητας. Επιπλέον, η φορολογική απαλλαγή για επενδύσεις στον τομέα της ναυτιλίας είναι ακόμη θεμελιωμένες σύμφωνα με το ελληνικό Σύνταγμα. Ο Αριστοτέλης Ωνάσης έχει φροντίσει στη δεκαετία του '50. Το επιχείρημα: ο μόνος τρόπος για τον στόλο που είχε αποδεκατιστεί από τον Δεύτερο Παγκόσμιο Πόλεμο έπρεπε να αφεθεί να επεκταθεί. Ακόμα και σήμερα οι πολιτικοί αναφέρονται στις θέσεις εργασίας που εξαρτώνται από τον κλάδο της ναυτιλίας.
Τα πλοία πιθανότατα απλώς θα άλλαζαν σημαία
Οι προτάσεις Τσίπρα από την περασμένη εβδομάδα για την αύξηση του φόρου χωρητικότητας και την εξάλειψη των φοροαπαλλαγών θα δώσει πολύ μικρή πιθανότητα επιτυχίας. "Αύξηση της φορολογίας θα αποφέρει λίγο," λέει ο Αλέξανδρος Κρητικός, διευθυντής έρευνας στο Γερμανικό Ινστιτούτο Οικονομικών Ερευνών (DIW) του Βερολίνου. Τα υπόλοιπα πλοία με ελληνική σημαία, στη συνέχεια, θα μπορούσαν να αλλάξουν σημαία. Ήδη τα περισσότερα από αυτά είναι με τις σημαίες του Παναμά ή Λιβερίας.
Φοροφυγάδες μπορεί να φορολογηθούν από άλλη μεριά, ίσως με μια συμφωνία, καθώς διαπραγματεύεται επί του παρόντος η Ελλάδα με την Ελβετία. Όλοι οι φοροφυγάδες θα πρέπει να επωφεληθούν από την αμνηστία, αν πληρώσουν για το μαύρο χρήμα 21 τοις εκατό φόρο. Η Ελλάδα δύσκολα θα είναι σε θέση να υπολογίζει σε ταχείες κυρώσεις. Δεδομένου ότι δεν υπάρχει αυτόματη ανταλλαγή πληροφοριών μεταξύ των φορολογικών αρχών εντός της ΕΕ, θα πρέπει όμως με κάθε κράτος να γίνει μια καλή συμφωνία.
Οι οικονομολόγος Κρητικός βλέπει επίσης το κύριο καθήκον της κυβέρνησης να μην κυνηγήσει τα περιουσιακά στοιχεία στο εξωτερικό. "Το κρίσιμο ερώτημα είναι πώς μπορεί η ελληνική κυβέρνηση να φέρει τους πλούσιους συμπατριώτες στο εξωτερικό να επιστρέψουν και να επενδύσουν στην Ελλάδα", λέει. Περιορισμός της γραφειοκρατίας και ένα απλούστερο φορολογικό σύστημα θεωρούνται δύο πιεστικά σημεία.
Για την πλούσιους υποτίθεται ότι ισχύει το ίδιο και για τον Έλληνα μέσο πολίτη: "Οι άνθρωποι έχουν ελάχιστη εμπιστοσύνη στο κράτος και αναρωτιούνται λοιπόν γιατί θα πρέπει να πληρώνουν φόρους," λέει ένας μάνατζερ με ελληνικό διαβατήριο. Υποτίθεται ούτως ή άλλως πρέπει να βοηθήσουν τους εαυτούς τους για φροντίδα σε μεγάλη ηλικία, ακόμα στην εκπαίδευση, όπου είναι πολύ κακή η ποιότητας της διδασκαλίας και φυσικά με βοήθεια έξτρα σε ενισχυτική διδασκαλία. Στο 80 τοις εκατό των συμπολιτών η φορολογική ηθική για πολλά χρόνια βρισκόταν στο σημείο μηδέν.
Ήδη, ορισμένοι πλοιοκτήτες επενδύσουν εξ ολοκλήρου στην Ελλάδα, το γνωρίζει ο τραπεζίτης από το Αμβούργο από τους πελάτες του. Κάποιος μπορεί να έχει χτίσει εκεί ένα ξενοδοχειακό συγκρότημα με αρκετές χιλιάδες κρεβάτια πριν από λίγα χρόνια. Τώρα, όμως, έρχονται λιγότεροι επισκέπτες. "Αυτό του κακοφαίνεται." Ωστόσο τον ενδιαφέρει μόνο το πορτοφόλι του. Η τύχη της πατρίδας τους αφήνει ανεπηρέαστους, λέει ο τραπεζίτης. "Τους λείπει ο πατριωτισμός."
τους περισσότερους δεν μπορεί να τους πιάσει φορολογικά.
Για πολλά χρόνια, ένας τραπεζίτης από το Αμβούργο ταξιδεύει τακτικά στο Λονδίνο: Επισκέπτεται Έλληνες εφοπλιστές, τους πελάτες του. Αισθάνονται στη βρετανική μητρόπολη πολύ καλά. Το βιοτικό επίπεδο είναι υψηλό, τα περιουσιακά τους στοιχεία μπορούν να τα πολλαπλασιάσουν εύκολα, χάρη στο φιλική φορολογική νομοθεσία. Από την προσωπική ανησυχία εν όψει της κρίσης στην πατρίδα τους δεν παρατήρησε τίποτα στις συνομιλίες του, λέει ο σαρανταπεντάρης. Βαθιά στη μνήμη του τα λόγια ενός πολύ πλούσιου Έλληνα. Όταν ρωτήθηκε γιατί επέλεξε το ΣΥΡΙΖΑ είπε : "Ήταν το μόνο κόμμα που δεν ήθελε να αυξήσει τους φόρους περιουσίας."
"Πλούσιος Έλληνας εφοπλιστής", είναι σε αυτή τη χώρα ήδη ένας τυποποιημένος όρος στο πολιτικό τοκ-σόου. Η πολιτική βούληση της κυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ λείπει, αφού εκατομμύρια και δισεκατομμύρια δεν έχουν ήδη συλλέξει και τα προβλήματα του χρέους στην Ελλάδα δεν έχουν επιλυθεί. Όσο δελεαστική είναι η σκέψη, τόσο παραμένει μη ρεαλιστική. Στις επικείμενες διαπραγματεύσεις με τη δέσμευση προς τους πιστωτές του πρωθυπουργού Αλέξη Τσίπρα να φορολογήσει τους πλοιοκτήτες, δεν θα έχει σχεδόν κανένα αποτέλεσμα, εάν εφαρμοστεί ποτέ.
Πλούσιοι είναι αναμφισβήτητα πολλοί Έλληνες πλοιοκτήτες. Ο εμπορικός στόλος τους είναι ο μεγαλύτερος στον κόσμο, με περισσότερα από 3.300 πλοία και χωρητικότητα 250.000.000 τόνους, σύμφωνα με την Ένωση Εφοπλιστών VDR. Η Ιαπωνία, η Γερμανία και η Κίνα ακολουθούν σε παρακάτω θέσεις. Και υπάρχουν και έξω από το ναυτιλιακό κόσμο, κάποιοι Έλληνες με μεγάλη περιουσία. Η ελβετική τράπεζα UBS την τελευταία χρονιά στη "Έκθεση τους για τον μεγάλο πλούτο" αναφέρει έντεκα Έλληνες δισεκατομμυριούχους και 565 Έλληνες, που διαθέτουν περισσότερα από 30 εκατομμύρια δολάρια.
Οι περισσότερες επιχειρήσεις γίνονται στο εξωτερικό
Το πρόβλημα: Η περιουσία είναι σε μεγάλο βαθμό στο εξωτερικό, και όχι ακριβώς μετά την κλιμάκωση της κρίσης κατά τους τελευταίους μήνες. Οι σούπερ πλούσιοι ζουν στο Λονδίνο, όπως στο Μόντε Κάρλο, επίσης, η Κύπρος ανήκει και πάλι στους αγαπημένους προορισμούς. Τα χρήματά τους είναι συνδεδεμένα σε κέντρα logistics στη Βουλγαρία ή πλοία από τη Γερμανία, που έχουν αγοράσει από τις γερμανικές τράπεζες με ευνοϊκότερες τιμές. Επίσης, στην στεγαστική αγορά τους συναντά κάποιος και στη Γερμανία. "Οι τιμές στο Βερολίνο ή στο Μόναχο δεν είναι τόσο υπερβολικές όπως το Λονδίνο ή το Παρίσι, υπάρχουν σίγουρα σπίτια ή διαμερίσματα που αγοράστηκαν ως επένδυση", λέει ένας Έλληνας τραπεζίτης που έχει κάνει καριέρα στο εξωτερικό.
Τα ακίνητα των πλούσιων Ελλήνων αντιπροσωπεύει για το κράτος μια σημαντική πρόκληση. Τα περισσότερα φορολογικά συστήματα υπολογίζουν τον τόπο κατοικίας ή τα εγχώρια περιουσιακά στοιχεία και όχι βάσει του διαβατηρίου που κατέχει κάποιος. "Η προσπάθεια να φορολογήσει τα περιουσιακά στοιχεία των Ελλήνων που ζουν στο εξωτερικό, νομίζω ότι είναι ένα καθαρό σόου," λέει ο Steffen Λάμπερτ, Καθηγητής Διεθνούς Φορολογικού Δικαίου στο Πανεπιστήμιο του Osnabrück. Η συντριπτική πλειοψηφία ζει, όχι μόνο στο εξωτερικό, αλλά εκεί κάνει τις δουλειές της. "Ένας φόρος που βασίζεται στην εθνικότητα, πολύ δύσκολο να εφαρμοστεί," δήλωσε ο Λάμπερτ.
Για τους εφοπλιστές πρόσθεσε: Ακόμα και αν όλοι ζούσαν στην Ελλάδα, θα πλήρωναν σχεδόν πολύ λίγους φόρους. Όπως και σε άλλες χώρες, κυρίως στη Γερμανία, δίνουν απλώς συμβολικά εφάπαξ φόρο στις φορολογικές αρχές, το λεγόμενο φόρο χωρητικότητας. Επιπλέον, η φορολογική απαλλαγή για επενδύσεις στον τομέα της ναυτιλίας είναι ακόμη θεμελιωμένες σύμφωνα με το ελληνικό Σύνταγμα. Ο Αριστοτέλης Ωνάσης έχει φροντίσει στη δεκαετία του '50. Το επιχείρημα: ο μόνος τρόπος για τον στόλο που είχε αποδεκατιστεί από τον Δεύτερο Παγκόσμιο Πόλεμο έπρεπε να αφεθεί να επεκταθεί. Ακόμα και σήμερα οι πολιτικοί αναφέρονται στις θέσεις εργασίας που εξαρτώνται από τον κλάδο της ναυτιλίας.
Τα πλοία πιθανότατα απλώς θα άλλαζαν σημαία
Οι προτάσεις Τσίπρα από την περασμένη εβδομάδα για την αύξηση του φόρου χωρητικότητας και την εξάλειψη των φοροαπαλλαγών θα δώσει πολύ μικρή πιθανότητα επιτυχίας. "Αύξηση της φορολογίας θα αποφέρει λίγο," λέει ο Αλέξανδρος Κρητικός, διευθυντής έρευνας στο Γερμανικό Ινστιτούτο Οικονομικών Ερευνών (DIW) του Βερολίνου. Τα υπόλοιπα πλοία με ελληνική σημαία, στη συνέχεια, θα μπορούσαν να αλλάξουν σημαία. Ήδη τα περισσότερα από αυτά είναι με τις σημαίες του Παναμά ή Λιβερίας.
Φοροφυγάδες μπορεί να φορολογηθούν από άλλη μεριά, ίσως με μια συμφωνία, καθώς διαπραγματεύεται επί του παρόντος η Ελλάδα με την Ελβετία. Όλοι οι φοροφυγάδες θα πρέπει να επωφεληθούν από την αμνηστία, αν πληρώσουν για το μαύρο χρήμα 21 τοις εκατό φόρο. Η Ελλάδα δύσκολα θα είναι σε θέση να υπολογίζει σε ταχείες κυρώσεις. Δεδομένου ότι δεν υπάρχει αυτόματη ανταλλαγή πληροφοριών μεταξύ των φορολογικών αρχών εντός της ΕΕ, θα πρέπει όμως με κάθε κράτος να γίνει μια καλή συμφωνία.
Οι οικονομολόγος Κρητικός βλέπει επίσης το κύριο καθήκον της κυβέρνησης να μην κυνηγήσει τα περιουσιακά στοιχεία στο εξωτερικό. "Το κρίσιμο ερώτημα είναι πώς μπορεί η ελληνική κυβέρνηση να φέρει τους πλούσιους συμπατριώτες στο εξωτερικό να επιστρέψουν και να επενδύσουν στην Ελλάδα", λέει. Περιορισμός της γραφειοκρατίας και ένα απλούστερο φορολογικό σύστημα θεωρούνται δύο πιεστικά σημεία.
Για την πλούσιους υποτίθεται ότι ισχύει το ίδιο και για τον Έλληνα μέσο πολίτη: "Οι άνθρωποι έχουν ελάχιστη εμπιστοσύνη στο κράτος και αναρωτιούνται λοιπόν γιατί θα πρέπει να πληρώνουν φόρους," λέει ένας μάνατζερ με ελληνικό διαβατήριο. Υποτίθεται ούτως ή άλλως πρέπει να βοηθήσουν τους εαυτούς τους για φροντίδα σε μεγάλη ηλικία, ακόμα στην εκπαίδευση, όπου είναι πολύ κακή η ποιότητας της διδασκαλίας και φυσικά με βοήθεια έξτρα σε ενισχυτική διδασκαλία. Στο 80 τοις εκατό των συμπολιτών η φορολογική ηθική για πολλά χρόνια βρισκόταν στο σημείο μηδέν.
Ήδη, ορισμένοι πλοιοκτήτες επενδύσουν εξ ολοκλήρου στην Ελλάδα, το γνωρίζει ο τραπεζίτης από το Αμβούργο από τους πελάτες του. Κάποιος μπορεί να έχει χτίσει εκεί ένα ξενοδοχειακό συγκρότημα με αρκετές χιλιάδες κρεβάτια πριν από λίγα χρόνια. Τώρα, όμως, έρχονται λιγότεροι επισκέπτες. "Αυτό του κακοφαίνεται." Ωστόσο τον ενδιαφέρει μόνο το πορτοφόλι του. Η τύχη της πατρίδας τους αφήνει ανεπηρέαστους, λέει ο τραπεζίτης. "Τους λείπει ο πατριωτισμός."
0 σχόλια: