Είναι φθηνότερο να βάλεις τους επιβάτες των τρένων σε ταξί;

  • Αναρτήθηκε: 13.5.12 -
Έχει ειπωθεί ότι το ελληνικό σιδηροδρομικό δίκτυο χρησιμοποιείται τόσο λίγο και είναι τόσο υπερ-επιδοτούμενο, όπου θα ήταν φθηνότερο για το κράτος εάν έβαζε όλους τους επιβάτες σε ταξί..


Αυτός ο ισχυρισμός διατυπώθηκε πρόσφατα στο βιβλίο Boomerang του Michael Lewis. Ο πρώην Υπουργός Οικονομικών του έτους 1992, Στέφανος Μάνος, υποστηρίζει ότι "Ήξερα τον αριθμό των επιβατών και έκανα μια σύντομη εκτίμηση για το κόστος μετακίνησης των επιβατών από την Αθήνα προς την Θεσσαλονίκη. Αποφάσισα ότι θα ήταν προφανές, εάν έστελνα τους επιβάτες με ταξί αντί με τρένο".

Ο Στέφανος Μάνος υποστηρίζει ότι αυτό ισχύει ακόμα και σήμερα και μπορεί να είναι και ακόμα χειρότερα.

Το 2007 είναι το τελευταίο έτος, κατά το οποίο υπάρχουν στοιχεία για την επιβατική κίνηση στους σιδηροδρόμους. Οι επιβάτες ταξίδεψαν συνολικά 1,8 δις χιλιόμετρα. Αν υποθέσουμε ότι το 2010 ισχύει ο ίδιος αριθμός, συμπεριλαμβανομένου ότι ο ΟΣΕ είχε απώλειες πάνω από 1 εκ. ευρώ το χρόνο, τότε η κοστολόγηση αποτιμάται σε 0,60 ευρώ ανά χιλιόμετρο για κάθε επιβάτη.

Σύμφωνα με τον Γρηγόρη Μωυσιάδη, οδηγό ταξί από τη Θεσσαλονίκη, μια διαδρομή Θεσσαλονίκη - Αθήνα με ταξί κοστίζει περίπου 700 ευρώ, δηλαδή 1,20 ευρώ ανά χιλιόμετρο για ένα μόνο επιβάτη. Αν τέσσερα άτομα μοιράζονταν ένα ταξί, τότε το κόστος θα ήταν μόνο 0,30 ευρώ ανά χιλιόμετρο. Το συμπέρασμα είναι ότι το κόστος για δυο άτομα που ταξιδεύουν με ταξί είναι το ίδιο για το κράτος, σε σχέση με το κόστος για να μεταφερθούν με τρένο.

Κόστος ανά χιλιόμετρο για κάθε επιβάτη:
Τρένο: 0,60€
Ταξί (1 άτομο): 1,2€
Ταξί (4 άτομα): 0,3€
Αεροπλάνο: 0,14€
Λεωφορείο: 0,08€
Αυτοκίνητο: 0,18€

Το 2010 το χρέος των σιδηροδρόμων ανέρχονταν στα 8 δις € με 420 εκ. € τόκους. Ακόμα και αν η κυβέρνηση έκλεινε πλήρως τους σιδηρόδρομους, θα έπρεπε να αποπληρώσει τεράστια χρέη.

Πηγή: bbc